
Jihomoravský kraj trápí řada problémů, které podle nás mají jedno společné řešení – moderní, kvalitní a dostupnou veřejnou dopravu. Dopravní zácpy, kolony, volný čas, bezpečnost, životní prostředí, dostupnost služeb, socializace. Zdá se Vám to jako nesourodý pytel blech? Když se ale nad tím zamyslíte, najdete společný jmenovatel, možné společné řešení propojující zmíněné problémy i příležitosti.
Jihomoravský kraj patří jak z hlediska velikosti území, tak z hlediska počtu obyvatel mezi čtyři největší. To znamená spoustu lidí a velké území z hlediska přepravy osob. Není tedy divu, že v rámci kraje dochází k řadě situací, které obyvatelům Jihomoravského kraje způsobují řadu negativních zkušeností. Ztráta času, nervy, dopravní nehody, znečištění vzduchu atd…
A musí tomu tak být?
Podle nás ne. Ano, kvalitní silniční infrastruktura charakterizovaná kvalitními silnicemi, kde je potřeba i obchvaty. Ale je to reálně běh na velmi dlouhou trať s ohledem na hustou síť kraje a také na finance, které kraje k tomu mají na základě rozpočtového určení daní. My si ale myslíme, že v mezičase lze tyto zmíněné problémy efektivně řešit i jinak, než ŘSD zhotoví dálnice do Vídně nebo kapacitní silnice do Svitav…
Jak na to chceme jít?
Moderní a dostupnou veřejnou dopravou napříč krajem v čele vlakovou dopravou doplněnou navazující autobusovou dopravou, kde je potřeba, a to za výrazně nízkou cenu pro koncové uživatele tak, aby byl tento typ dopravy v rámci přepravy napříč krajem vždy tou první a hlavně také dostupnou volbou. Naším cílem v tomto plánu je, že každý občan Jihomoravského kraje se musí být schopen dostat v rámci kraje hromadnou dopravou – levně, komfortně, kamkoliv. Jedině když totiž nabídnete tento typ služby jako celek, s uživatelským komfortem a maximální dostupností, je možné podle nás s pomocí vhodné pobídky a související informační kampaně přimět větší množství obyvatel k přesunu z automobilové dopravy do veřejné.
Zkušenosti ze zahraničí (Lucembursko, Estonsko, Německo a další) ukazují, že veřejná doprava zdarma či s výraznou slevou může ve spolupráci s dalšími kroky a opatřeními jako jsou informační kampaň či lepší návaznost spojů a podobně vést k přesunu významného počtu lidí z automobilů do hromadné dopravy. Informace z Portálu geolokačních dat Ministerstva vnitra ČR, která pracují s daty mobilních operátorů, říkají například o severní oblasti Jihomoravského kraj od Brna, kde jsou města a obce jako Adamov, Blansko, Boskovice, Letovice a mnoho dalších, že každý den se zde přepravuje za školou či prací okolo 20 tisíc obyvatel (odhad pro větší a středně velká města), z toho okolo 8 tisíc jich na této severní trase míří každý den jen do Brna. Mnoho z nich pak stojí v zácpách a kolonách a zaplňují už tak frekventovanou silnici do Svitav. Nepřináší to jen stres jim samotným, zhoršené podmínky obyvatelům měst a obcí po cestě, které nemají obchvat a v dohledné době zatím ani mít nebudou, ale co víc – nepřináší jim to žádnou časovou úsporu, ba naopak významnou časovou ztrátu, jak jsme za vás sami vyzkoušeli (podívejte se na video). Nemluvě o osobních nákladech spojených s automobilovou dopravou ve srovnání s veřejnou dopravou – provoz auta, pojištění, benzín atd…
Jsme si plně vědomi, že takové opatření bude něco stát. Dle našich výpočtů a za využití výše zmíněných parametrů o počtech přepravovaných osob (v maximalistické verzi se započtením všech osob přepravujících se z měst na trase do Brně) například v rámci severní trasy od Letovic kalkulujeme s nákladem souvisejícím s touto pobídkou ve výši cca. 34 mil. Kč.
Přínosy a dopady
- ušetřený čas lidí (veřejná doprava jako rychlejší způsob dopravy, navíc čas lze využít produktivněji, nebo pro svoje záliby)
- méně aut na silnících (méně kolon a zácp)
- zdravější životní prostředí (méně emisí)
- dostupnější pro nízkopříjmové skupiny obyvatel
Důkazy místo slibů
Pokud stále nevěříte, nebo máte pochyby o tom, že jsme schopní tento plán realizovat, podívejte se na to, co se nám již podařilo v rámci Jihomoravského kraje zrealizovat:
- 37 moderních vlakových souprav
- Moderní systém IDS
- Přestupní terminály (2008-Hrušovany u Brna, Rajhrad; 2014-Břeclav s využitím EU fondů; Tetčice, 2021-Hrušovany n.J.?)
A chceme v tom dále pokračovat. Chceme, abyste se veřejnou dopravou dostali po Jihomoravském kraji kamkoliv, ať už za prací, nebo za zábavou – levně, dostupně a komfortně.
Chtěl jsem jen naskočit na letadlo, vyrazit na dovolenou, a užívat si slunce a moře. Místo toho jsem uvízl v tomhle poloprázdném prostoru, který má prý sloužit cestujícím. Tohle není letiště – je to jen stín toho, co by mohlo být.
A nejsem v tom sám. Spousta lidí z Jihomoravského kraje je nucena jezdit do Prahy nebo Vídně, jen aby se dostali na let.
Ale proč? Proč nemůžeme mít plnohodnotné letiště přímo tady, v Brně?
Chci zajistit program ”Za desetikorunu vlakem do Brna a zpět!” Tedy výraznou slevu na jízdném, která by mohla motivovat řidiče využívat vlak. Cesta za desetikorunu by samozřejmě platila pro všechny, i pro ty, kteří jezdí vlakem pravidelně už nyní.
Účelem ale není aby lidé nejezdili autem, nechci nikoho omezovat. Pokud by se 20% řidičů rozhodlo cestovat vlakem, na silnicích ubyde 20% dopravy. To zajistí lepší průjezdnost a zkrácení dojezdových časů.
Silná příjmová stránka kraje je zárukou kvalitních veřejných služeb a celkového rozvoje kraje Každá funkční organizace potřebuje dobrý rozpočet, který…